Révi Zsolt
Ki is ő? Hát az új győri főépítész. Vagyis nem is olyan új, hiszen még az év elején jött a tornyosba Németh Iván utódaként. Aztán, nem is tudom, hogy ez most szerencse-e vagy sem -neki biztos nem- eltörte a lábát, úgyhogy a partvonalról nézte, ahogyan a választás előtt összeakadnak az indulatok a városban. Most is mankóval érkezett a Fészek klubba, aho-érl elsőként az ő erőfeszítéséből létrejött Építész klub mondta el ötleteit a város vízpartjaival kapcsolatban. Aki figyelemmel kísérte a várostervezéssel kapcsolatos koncepciókat annak sok újat nem mondott az előadás. (Talán annyit tennénk hozzá, hogy az építészklub nem törődött a Belvároson kívül eső vízpartokkal, ami baj, mert a vizek nem érnek véget a Belváros határánál. Se Holt-Marcal, se Ruszki tavak, se Pándzsa-ér, se Iparcsatorna.)
-Vissza kell adni a a városlakóknak a vízpartot.
-Kell a gönyűi műtárgy
-kishajóforgalom oké
-kishajó kikötő a Kossuth híd lábánál
-sétálóövezet a Rába kettős híd és a Bácsai híd között a parton, egyik oldal rekreáció, füves-fás, másik oldal kultúra, szórakozás, kerékpárút
-kerékpárút és gyalogút a Bácsai híd alatt
-parkoló a Bácsai híd alatt
-Dunakapu tér funkciójához illő beépítés (üvegépület)
-strand félszigete legyen bejárható, legalább akkor, mikor nincsen strandszezon (sétálóövezet kettő)
Az új dolog az egészben az, hogy az itt vázolt tervek egyikét, a Dunakapu téren felhúzandó épületet, megépítik, hogy a nép lássa, hogyan nézne ki, ha épület lenne a tér egy részén. (Kábé tömegek lesznek felvázolva építési állványzatból és fehér hálóból.)
Ilyenre eddig a városban kizárólag az Audi esetében volt példa, ahol a Pipacs is elkészült lécekből, mielőtt az építkezésre áment mondtak volna. A város a hálókon a következő évek terveit is kirakja majd mindenki okulására. Vagyis az új csapat a tornyosban bizonyítani akar. A koncepció nem rossz: lássa a nép, hogy mi lesz, aztán lehet szidni a dolgot vagy szeretni.
A főépítésztől még megtudtuk, hogy az építész klub mintájára mérnök klubot is szevezett, hogy az egyéb városépítészi kérdésekben is tisztábban láthasson.
Az általa elmondottakból a következőket lehetett kihámozni:
-az aluljáró megépítésével a város elbaszta a lehetőségét annak, hogy a vasút valaha is föld alá kerüljön
-akkor be lehet fedni az egészet
-annak van értelme viszont, hogy a Szent István út autóforgalma a föld alá kerüljön egyszer, ami után egy óriási teret nyer a város a tornyos és a megyeháza között
-villamosnak csak akkor van értelme, ha intermodális rendszerben beköthető az agglomerációból beérkező vasúttal (pl: Ravazd, Écs, Nyúl, Győrújbarát, Ménfőcsanak, Marcalváros)
-villamos ne menjen keresztül a belvároson, mivel marha sokba kerülne kiépíteni a rendszert és különben is belátható időn belül a hibrid hajtású tömegközlekedés úgyis kiváltja a pöfögő buszokat
-a Városrét koncepcióját újra kell gondolni, hogy városrész legyen és ne lakótelep
-Újváros kulturális negyed lesz, ha a fene fenét eszik is
Kurz und gut: vége a pontszerű beavatkozások korának. Átfogó koncepciók és az abba illesztett, építészetileg indokolt és a helyi társadalommal egyeztetett fejlesztések kapnak szabad utat eztán.
Ígéretes.
1 megjegyzés:
Beszartam gecó. Végre valami.
Megjegyzés küldése