2007-04-06

WIFI

Már írtam egyedi esetekről, amikor egy vendéglátóipari egység a wifi szolgáltatást sajátosan értelmezte. Mostanra Budapesten jó pár helyen megfordultam a laptopommal, így átfogó képet kaptam a helyzetről. Ezt próbálom most itt összefoglalni.
Az alapszituáció kétféle lehet: sürgősen el kell küldeni egy levelet, vagy meg kell nézni, hogy megjött-e a várt levél; info keresése a neten: pl. hol van egy cég székhelye, hol találok bringa szervízt a közelben, stb.
Ha az ember laptoppal a zsákjában internet csatlakozási lehetőséget keres, akkor az első akadályt az jelentheti, hogy sok helyen nem tüntetik fel jól láthatóan (vagy sehogy), hogy van hotspot az adott helyen (vagy az adott hely hotspot? nem tudom hogy helyes.) Aztán amikor az ember rákérdez - mert a különböző kocsmák, kávézók kinézetéből lehet sejteni -, akkor vagy közlik, hogy van, vagy elbizonytalanodva megkérdeznek valakit, és úgy mondják, hogy van, illetve hogy nincs. A másik eset, amikor egyértelműen fel van tüntetve, hogy van wifi.
Ha fel volt tüntetve, hogy van wifi, akkor még mindig fennáll a veszélye annak, hogy miután kikért egy korsó sört, vagy egy kávét és egy narancslét és szétnyitotta a laptopot, azt tapasztalja, hogy a kapcsolat nem jön létre, vagy korlátozott, vagy létrejött, és mégsem találja a böngésző a kívánt oldalakat. Ezért célszerű a pultnál megérdeklődni, mielőtt leülünk egy asztalhoz, hogy működik-e a wifi. Ha ezt nem tettük meg, akkor jelezzük a pultnál, hogy nem működik a wifi. Erre több féle válasz érkezhet: igen tudom, már többen is mondták; hm, működnie kell; igen, már hívták a szolgáltatót, nem tudom mi van; délután majd jön be valamikor a tulaj, tőle kell megkérdezni.
A probléma abból adódik, hogy a pult mögött álló kiszolgáló személyzet nem igazán tudja, hogy mi az a wifi, ezért ha gond van vele, akkor csak a vállát vonogatja. Egyes helyeken már sikerült elérnem, hogy kérésemre újraindítják a modemet, ez sokszor segít. Más helyeken nem mertek a modemhez nyúlni. (Mellékesen: ha egy helyen megszakad a wifi, a laptoposok elég lassan reagálnak. Frissítgetik a kapcsolatot, nézegetik a többi laptopost és várnak. )
Ha nem sikerül a problémát orvosolni, akkor az ember becsapva érzi magát. Sokan még nem jutottak el odáig, hogy ha egy szolgáltatást feltüntetnek, akkor arra számít a vendég és ha nincs a kiírás mögött szolgáltatás, az átverés. Vagyis nem az adott helyen fogyasztanék, ha tudnám, hogy a beígért szolgáltatás nem működik. Sok pincér úgy érzi, hogy a wifi, mivel ingyenes szolgáltatás egyfajta gesztus a vendég felé, ajándék, és elvárják, hogy a közmondás szerint járjon el a vendég: ne nézze fogát.
Ha sikerül a problémát orvosolni, az sem megy simán. Kukacoskodásnak érzi a kiszolgáló személyzet. Illetve ha megteszi és húsz perc után megint megszakad a net folyam és újra szólok, akkor már végleg a fenébe kívánnak, mert már az előbb is segítettek, na de hogy megint jövök a problémáimmal, az már azért sok.
Fontos megjegyeznem, hogy nem szoktam a wifis kávézók és kocsmák bitjeit szívni pofátlanul. Szeretek megkávzni, vagy egy korsó sört legurítani, amíg dolgaimat intézem, tehát alapvetően a hely több szolgáltatását is kihasználom. Nem csücsülök egy kisfröccs mellett két órán át.
Végső probléma forrás lehet még az, ha a hely nincs felszerelve elegendő számú konnektorral. Mert laptop ide, laptop oda, beleszaladhat az ember abba, hogy lemerült és mégis sürgősen szüksége lenne internetre. Ilyen esettel csak párszor találkoztam, általában megoldották: kihúztak például egy reklám lámpát.
Teljesen problémamentes wifis szolgáltatással nem emlékszem, hogy találkoztam volna. Inkább úgy fogalmaznék, hogy vanna helyek, ahol aránylag problémamentes, vagy ha akad valami gond, úgy azt készségesen orvosolják.

Nincsenek megjegyzések: